Forum dyskusyjne Radio Derf Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Foobar (opis) Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Derf



Dołączył: 02 Lip 2007
Posty: 2547

PostWysłany: Wto Lip 03, 2007 4:42 pm Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Image

Lepszy dźwięk ? Bywa - ale tylko, jeżeli ma się naprawdę marne sterowniki karty dźwiękowej.

Konkretnie:

- W Foobarze można łatwo skorzystać z profesjonalnie resamplującego DSP i plugina wyjściowego korzystającego z Kernel Streaming / ASIO / Open AL, które to technologie pozwalają na ominięcie windowsowego kmixera (przynajmniej co do dwóch pierwszych jestem pewien).
- Pod Winampem można zrobić dokładnie to samo, ale żaden z umożliwiąjących to pluginów nie jest obecny w wersji instalacyjnej. Aby móc z nich skorzystać, należy przede wszystkim wiedzieć o ich istnieniu, a później je jeszcze znaleźć. Nie jest to takie łatwe.

- Jeżeli użyje się największej wersji instalacyjnej, Foobar natywnie obsługuje AAC i MP4-AAC, MPC czy MP3 w MP4, umożliwiające wyszukiwanie z dokładnością do sampla i zrobienie tego szybko, a także całkowicie płynne (bez przerw) odtwarzanie tych plików (jeśli oryginale MP3 były właściwie skompresowane lub odpowiednio potraktowane opcją Fix MP3 header). I wszystko to jest częścią standardu MPEG-4.
- Winamp domyślnie odtwarza tylko MP3, OGG Vorbis i AAC. Nie obsługuje MPC bez zewnętrznego plugina, nie ma tak dobrego equalizera jak Foobar, jego wsparcie dla AAC w MP4 nie istnieje bez zewnętrznego plugina (to już nieco nienormalne), a dla MP3 w MP4 nie istnieje ono w ogóle.

- Foobar natywnie obsługuje Replay Gain. Po przeskanowaniu wszystkich plików możesz przez większość czasu nie dotykać regulatora głośności, bo wszystko z założenia będzie odtwarzane z tą samą głośnością.
- Winamp obsługuje to tylko i wyłącznie przez zewnętrzne pluginy i nie tak dobrze ani szybko jak Foobar. Ze względu na zupełnie inną konstrukcję Winampa, użycie Replay Gain z niektórymi formatami nie eliminuje obcinania sampli przy osiągnięciu maksimum głośności dla danego zakresu bitowego, do czego można normalnie wykorzystywać tę technologię. Przy odpowiednich ustawieniach zadziała to w przypadku MPC i OGG Vorbis. Reszta - niestety...

- Foobar: obsługa niemal wszystkich formatów bezstratnych po użyciu największego instalatora i wszystkich ważniejszych przy normalnym instalatorze.
- Winamp nie obsługuje domyślnie nawet Shortena.

- Foobar: zaawansowany system przetwarzania dźwięku, umożliwiąjący dowolne konfiguracje DSP i 64-bitowe przetwarzanie (jeśli tylko same DSP to obsługują). Sporo użytecznych DSP w instalatorze.
- Winamp: 16-bitowy system przetwarzania dźwięku, co nie jest najlepszym rozwiązaniem, jeżeli chce się użyć więcej, niż jednego czy dwóch DSP. Brak użytecznych DSP w instalatorze.

- Foobar: funkcjonalność. Możesz wziąć obraz płyty skompresowany bezstratnie, wczytać go przy użyciu CUE, dorzucić resampling czy dowolny efekt, który wcześniej stworzyłeś w profesjonalnym edytorze audio (DSP "Convolver" - potężne narzędzie, jeśli wie się, jak go użyć) i skompresować wszystko do osobnych plików MP3 czy innych. Wszystko po paru kliknięciach.
- Winamp: cóż, potrafi coś przekonwertować do WAVa... Niezbyt wygodnie, dodam.

- Foobar: zajmuje mało pamięci, jest szybki i niesamowicie funkcjonalny.
- Winamp: mały, niezbyt funkcjonalny, szybki. Czasami. Spróbuj użyć jakiegoś skina w technologii WA3. To jakaś parodia.


Przykłady możnaby mnożyć. Foobar i Winamp są totalnie inne. I każdy powinien używać tego, co mu się bardziej podoba. Natomiast nie da się ukryć, że cholernie ubogi instalator Winampa i konieczność wyszukiwania co bardziej użytecznych pluginów w różnych dziwnych miejscach, a także mała wszechstronność tego playera nie zachęca mnie do korzystania z niego. Winamp to player. Nawet przyzwoity. Ale po prostu nie dla mnie.

<edit> Zapomniałem o Mass Tagerze (bardzo zaawansowany system tagowania), skryptowym (?) systemie formatowania tytułów i czegokolwiek właściwie (można go użyć przy tagowaniu również) i wewnętrznej bazie danych informacji o utworach. Przykład zastosowania: ładujesz 20 000 plików. Za pierwszym razem trwa to długo. Za drugim - kilka sekund. Możesz też stowrzyć playlistę z wszystkimi potrzebnymi Ci utworami i podstawowymi informacjami o nich. Wtedy można zgrać to do dowolnego innego komputera i załadować te 20 000 plików przy użyciu playlisty do innego Foobara - również w czasie kilku sekund.
Hmm... Co jeszcze... A tak, w specjalnym instalatorze jest np. plugin do obsługi FreeDB, pozwalający wybrać stronę kodową dla tytułów (jeśli ktoś koniecznie chce, bo wymaga zewnętrznej biblioteki) i współpracujący z Mass Tagerem.



Convolver – plugin stanowiący alternatywę dla equalizera. Dzięki tzw. impulsom możliwe jest poprawienie charakterystyki dźwięku lub dodanie różnych efektów DSP.
Crossfader – [ Preferences > Playback > DSP Manager > Crossfader > Fade duration] – umożliwia ustawianie dlugości fadingu między utworami (w milisekundach), a także włączanie go przy wychodzeniu z foobara [ Preferences > Playback -> Output -> Direct sound 2.0 > „Full fadeout when shutting down” ]
Dynamics Compressor - wtyczka DSP, działająca na zasadzie automatycznego zwiększenia natężenia dźwięku, jednocześnie przeciwdziała zjawisku zwanym clippingiem.
Aby skorzystac z tej funkcji należy zainstalować wtyczkę foo_dynamics.dll
i dodać ją do łańcucha aktywnych wtyczek w menedżerze DSP.
Equalizer - korektor graficzny - urządzenie, które potrafi uwydatniać lub osłabiać wybrane częstotliwości dźwięku. Można na nim podbić dowolne pasmo dźwięku, w celu uzyskania lepszego dopasowania charakteru dźwięku do słuchanej muzyki, lub do akustyki pomieszczenia.
Gap killer - usuwa przerwy miedzy utworami, piosenka leci jedna za drugą.
[Preferences > Playback > DSP Manager > Gap killer]
Pause between tracks - wtyczka dsp pozwalająca na dodanie przerw między utworami. Przydatna jest szczególnie podczas zgrywania muzyki na minidisc.
Resampler - Resampler służy do zmiany częstotliwości próbkowania sygnału (samplerate) oraz jego bitrate'u za pomocą pewnych skomplikowanych algorytmów obliczeniowych. (większość plików posiada fp = 44.1 KHz ale można tę wartość zmienić na np. 24,0 KHz). Resampling zawsze pociąga za sobą stratę jakości dźwięku, zarówno przy konwertowaniu do mniejszej jak i większej częstotliwości. Opcja ta jest przydatna wówczas, gdy plik jest w formacie DVD-Audio (96 KHz) a karta dźwiękowa obsługuje max AC'97 (48 KHz). Obie opcje są domyślnie wyłączone. Można je włączyć z DSP-manager'a. Należy pamiętać, iż narzędzie to powoduje znaczne zwiększenie zużycia mocy procesora.
Skip silence - usuwa ciszę z końców
utworów.
Sound Touch - wtyczka w Managerze DSP pozwalająca na regulowanie tempa odtwarzanego utworu.


Resampler => [Inne efekty DSP] => Volume Control => [Jeden z limiterów]

Przy czym wszystkie te efekty są oczywiście opcjonalne (zwłaszcza nie zaleca się używania Resamplera, o czym niżej).

Generalnie wszystko zależy i nie ma żadnej "uniwersalnej" zasady (oprócz tej najogólniejszej podanej wyżej). Z drugiej strony, nie powinno być aż tak wielkich różnic przy różnych ustawieniach (oprócz szczególnych przypadków) i ta kolejność nie jest aż tak istotna (szczególnie biorąc pod uwagę wewnętrzne 64-bitowe przetwarzanie).

Na kilka rzeczy trzeba jednak zwrócić uwagę:

- Limiter (np. Advanced Limiter, Soft clipping limiter) powinien być _zawsze_ na samym końcu (nie używa się więcej niż jednego limitera).
- Pluginy w rodzaju Continuator, Skip silence, Gap killer czy Pause between tracks powinno się wrzucać raczej na sam początek (nawet przed Resamplerem).
- "Inne efekty DSP", czyli takie, które w zauważalny sposób wpływają na dźwięk, np. Equalizer albo Convolver - tutaj to już raczej według indywidualnych upodobań, ważne żeby je umieścić między Resamplerem a Volume Control (czy też limiterem, jeśli nie używamy VC).
- Pluginy takie jak Convert mono to stereo albo Convert stereo to 4 channels to już trzeba brać na logikę - wiadomo, że inaczej przez Convolvera zostanie przetworzony sygnał mono a inaczej stereo. Z drugiej strony (jeśli np. nie używamy Convolvera), wtyczka Convert mono to stereo po prostu kopiuje sygnał w żaden sposób go nie przetwarzając, więc możnaby ją umieścić nawet za limiterem (ale jest to wyjątek).

Resampler
Resampler służy do zmiany częstotliwości próbkowania sygnału (samplerate) oraz jego bitrate'u za pomocą pewnych skomplikowanych algorytmów obliczeniowych*). Np. mamy taki przypadek (zwykle gdy mowa o Resamplerze w foobarze, chodzi właśnie o coś takiego): na wejściu mamy plik 44,1kHz, a nasza karta dźwiękowa domyślnie daje na wyjściu sygnał 48kHz. Zazwyczaj karta dźwiękowa/sterowniki same zajmują się "konwersją" sygnału do formatu wyprowadzanego na zewnątrz. Programowy resampler (np. taki jak w foobarze) przydaje się, gdy wspomniana karta nienajlepiej radzi sobie z tą czynnością. Do tej grupy należą np. popularne Sound Blastery (Live!, Live! 5.1 i pochodne, Audigy 2). Wtedy "konwersją" może zająć się foobar+resampler i albo zostaniemy porażeni różnicą w jakości dźwięku (bardzo mało prawdopodobne), albo w naszej egzystencji nic się nie zmieni (oprócz niepotrzebnego obciążenia procesora). Istnieją oczywiście określone sytuacje, w których Resampler jest nawet niezbędny, np. gdy nasza karta dźwiękowa nie jest w stanie obsłużyć dźwięku w formacie DVD-Audio (96kHz).

Najlepiej w ogóle tego pluginu nie włączać, o ile nie jest się z całą pewnością przekonanym do czego to ustrojstwo służy i że jest potrzebne. Jak sprawdzić? Włączyć, posłuchać, wyłączyć, posłuchać. Jeśli nie słychać zauważalnej na gołe ucho różnicy, więcej nie włączać Wink Po prostu narzędzie to powoduje znaczne zwiększenie zużycia mocy procesora, raczej nieopłacalne w przypadku uzyskania nawet ładnego efektu placebo Very Happy

(Ten akapit to niemal czyste tłumaczenie notatki dołączonej do plugina): Resampling "w górę" w żaden sposób nie poprawia (słyszalnej przez ludzkie ucho) "jakości dźwięku". Jedynie zwiększanie częstotliwości próbkowania do 48000Hz pozwala na ominięcie pewnych problemów z niektórymi kartami dźwiękowymi.

Ogólnie jednak rada jest taka, że przy zwykłym ("na codzień") odtwarzaniu muzyki lepiej tego nie używać niż używać.

*) - Możemy np. zmniejszyć samplerate z 44100Hz (standard dla płyt Audio CD) do 22050Hz, i odwrotnie - zwiększyć np. z 11025Hz do 32000Hz. W pierwszym przypadku zauważymy znacznie pogorszenie jakości sygnału (będzie brzmiał jak z telefonu) - dlatego że część informacji jest tracona poprzez "ściśnięcie" pliku, w drugim przypadku - raczej nic nie zauważymy, ponieważ próbki są po prostu w odpowiedni sposób dublowane/rozciągane, więc żadna "nowa" informacja nie jest dodawana do sygnału. Można to porównać do zmieniania rozmiaru obrazka - w żadnym wypadku nie są dodawane nowe dane, jedynie algorytmy np. anti-aliasingu mogą się różnić i albo obrazek będzie bardziej rozmyty, albo wyraźniejszy ale za to bardziej "kanciasty".

Soft clipping limiter
"Przycina" wszystko o poziomie oddalonym o 6dB (lub mniej) od maksimum. Powoduje to kompletne usunięcie efektu clippingu
ale mogą się pojawić dodatkowe słyszalne zniekształcenia (taki "przester"), zwłaszcza w wypadku głośnych nagrań (czyli większości współczesnych piosenek pop i rock), niemniej jednak przy słuchaniu zwykłej muzyki jest to dość rzadkie zjawisko.
Nazwa Soft clipping limiter może się na początku wydawać troszkę myląca, gdyż jest to tak naprawdę Hard limiter (zresztą tak się dawniej ta wtyczka nazywała), czyli taki patent stosowany w części zwykłych wzmacniaczy.

Advanced Limiter
Bardziej zaawansowana wersja limitera. Bada sygnał z pewnym wyprzedzeniem podczas odtwarzania i osłabia go tylko w tym momencie, gdy jest to naprawdę konieczne (tzn. gdy może wystąpić clipping), przez co przez większość czasu jest nieaktywna i w mniejszym stopniu wpływa na sygnał. Niektórzy twierdzą, że jest to rozwiązanie bardziej efektywne.

Nigdzie nie jest napisane, ten czy ten limiter działa lepiej. Jak zwykle - wszystko zależy od tego jakiego rodzaju muzyki słuchamy, jakich innych DSP używamy, na jakim sprzęcie gramy itd. Wydaje się, że do "codziennego użytku" lepszy jest Advanced Limiter.

Convert Mono to Stereo
Kopiuje sygnał mono do obu głośników. Przydatne w wypadku niektórych kart dźwiękowych/sterowników, gdy pliki mono odtwarzane są tylko na jednym głośniku (zazwyczaj lewym).
Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości: plugin jest nieaktywny przy plikach stereo.

Convert stereo to 4 channels
Kopiuje sygnał stereo do tylnych głośników (bez obsługi głośnika centralnego/subwoofera).

Przy czym jeśli mamy którąś z kart SB (Live! i wyżej) oraz używamy sterowników kX, zalecane jest ustawienie odpowiedniego trybu w samych sterownikach, np. 4.0 - Rear=Front da ten sam efekt co Convert stereo to 4 channels. Można też spróbować wtyczki
foo_channel_mixer

Downmix channels to mono
Łączy wszystkie kanały i miksuje je do sygnału mono.

Move stereo to rear channels
Przenosi sygnał stereo na tylne głośniki (przednie = brak sygnału).

Reverse stereo channels
Zamienia miejscami kanał lewy z prawym.

Simple surround
Prosty efekt dodający "przestrzenność" do dźwięku poprzez odwrócenie fazy lewego kanału, czyli mówiąc po windowsowemu: kształt fali (waveform) lewego kanału jest odwracany "do góry nogami". Skutkiem ubocznym takiej operacji jest utrata informacji o częściach pokrywających się na obu kanałach (czyli mono - głównie basy). Dlatego nie zaleca się stosować tego efektu przy zestawach wyposażonych w subwoofer.


Convert 5.1 to Stereo
Konwertuje sygnał w formacie 5.1 do zwykłego stereo. Jeśli kogoś interesuje w jaki sposób jest to dokonywane, to proszę bardzo:
Kod:

L' = PL + PS * sqrt(1/2) + TL * sqrt(1/2) + LFE
P' = PP + PS * sqrt(1/2) + TP * sqrt(1/2) + LFE

Gdzie:
L' - nowy kanał lewy, P' - nowy kanał prawy
PS - przedni środkowy
PL - przedni lewy, TL - tylny lewy
PP - przedni prawy, TP - tylny prawy
LFE - 'Low Frequencies', czyli basy (subwoofer)
sqrt(1/2) - pierwiastek kwadratowy z jednej drugiej :)
Ogląda profil użytkownikaWyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)