Forum dyskusyjne Radio Derf Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 EAC - legenda wśród ripperów Audio Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Derf



Dołączył: 02 Lip 2007
Posty: 2547

PostWysłany: Wto Paź 16, 2007 11:33 pm Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

EAC - legenda wśród ripperów Audio

Post ten ma na celu przybliżenie dla początkujących użytkowników forum i programu EAC najważniejszych zasad jego konfiguracji i możliwości.
Wiele osób zapewne ma zamiar w sposób dokładny i profesjonalny zająć się zrobieniem skompresowanej kopii swoich zbiorów muzycznych. Jak wiadomo w ostatnich czasach ceny elementów komputerowych HDD zdecydowanie potaniały , i nie jest już
problemem zaopatrzenie się w kilka twardych dysków 160 , 200 czy 250 GB.
Co powinno znacznie ułatwić dostęp do zbiorów za pomocą naszego PC .
Czym powinien się charakteryzować dobry program do zgrywania nagrań z płyty na dysk twardy komputera? Powinien to robić bezbłędnie. Jeśliby jeszcze miał miły dla oka wygląd i intuicyjną obsługę - byłby ideałem. Co wyróżnia Exact Audio Copy spośród innych? Jest jednym z najlepszych programów tego typu, jeśli nie najlepszym. Poza tym niezaprzeczalną zaletą jest jego cena. Praktycznie darmowy program oferuje dużo więcej niż niejeden płatny. Warto więc wydać te parę złotych i wysłać autorowi widokówkę za możliwość używania go w zgodzie z prawem i sumieniem.
Ważna informacja dla nowicjuszy !! EAC to program, który jako cechę priorytetową ma możliwie jak najbardziej wierne zgrywania nagrań, tak aby wypalona płyta możliwie mało, a nawet wcale nie różniła się od oryginału. Jeśli więc kogoś interesuje program zgrywający nagrania byle jak, ale za to szybko, to pocienień sobie odpuścić dalszą lekturę - szkoda czasu na konfigurację Baca, skoro innym programem można to zrobić bez wysiłku.

Aby lepiej poznać program poniżej przedstawione są jego charakterystyczne cechy

-Możliwość korzystania ze sterowników menadżera ASPI pod Windows 95 i Windows NT sprawia, że obsługiwane są napędy zarówno SCSI jak i ATAPI
-Wbudowana korekcja resynchronizacji (jitter)
- Do wyboru tryby zgrywania: pewny, szybki i ciągły
- Korekta błędów odczytu i synchronizacji w trybach pewnych tak dokładna jak to tylko możliwe
- Szczegółowa lista miejsc zawierających nie dające się skorygować błędy
- Zgrywanie fragmentów i całych płyt do jednego pliku wav
- Automatyczna redukcja prędkości w obszarze występowania błędów i przyspieszenie (jeśli napęd na to pozwala) po opuszczeniu go
- Wyrównywanie poziomu zgrywanych nagrań (normalizacja)
- Możliwość używania systemowego menadżera kompresorów audio (ACM - Audio Compression Manager)
- Obsługa BladeEnc DLL
- Obsługa zewnętrznych koderów MP3, OGG, VQF, RA i AAC do automatycznej kompresji po zakończeniu zgrywania
- Zbiorcza kompresja i dekompresja z/do plików wav
- Obsługa przesunięcia dla dokładnej kompresji/dekompresji
- Wykrywanie przerw między nagraniami
- Wykrywanie ciszy w przerwach między nagraniami
- Automatycznie tworzenie arkusza dyrektyw (.cue), zawierającego wszystkie przerwy, pozycje indeksów, kody UPC i ISRC
- Funkcjonalny odtwarzacz wybranych nagrań
- Automatyczne wykrywanie cech napędów
- Korekta pozycji z możliwością uzupełnienia ciszą brakujących próbek
- Opcja synchronizacji styku dwóch nagrań
- Nazwy plików tworzone przy użyciu internetowych lub lokalnych baz danych, a także systemowego cdplayer.ini wraz z obsługą znaczników ID3
- Obsługa bazy danych słów utworów z www.lyrics.ch
- Przeszukiwanie i edycja lokalnej bazy danych
- Nagrywanie i funkcja nagrywania w pętli z płyt winylowych, radia, mikrofonu itp.
- Automatyczna zmiana nazwy pliku w oparciu o znacznik ID3
- Funkcja kopiowania zdefiniowanych fragmentów wybranych nagrań
- Obsługa płyt wielosesyjnych (CD-Extra)
- Pełna obsługa CD Tekstu
- Możliwość wypalania na niektórych nagrywarkach
- Edytor znaczników ID3 z możliwością przeciągnięcia i upuszczenia informacji pochodzących z listy nagrań lub bazy danych
- Usuwanie zakłóceń po zgraniu nagrań
- Mały edytor wave z możliwością kasowania, wycinania, wyrównywania poziomu, interpolacji, usuwania zakłóceń, wykrywania trzasków, redukcji szumów, zgłośniania / wyciszania, cofania zmian
- Cena - program jest typu Cardware, więc praktycznie bezpłatny

Poniżej zamieszczam kilak linków które w sposób wystarczający przybliżą wszystkim ustawienia konfiguracyjne oraz zalety omawianego programu

Wyczerpujący artykuł omawiający konfiguracje EAC
Opis jak stworzyć najlepszą kopie CD przy pomocy programu EAC
Oficjalna strona programu




W miarę napływu nowych wiadomości dotyczących konfiguracji post będzie uzupełniany Wink

_________________
Image
Ogląda profil użytkownikaWyślij prywatną wiadomość
Derf



Dołączył: 02 Lip 2007
Posty: 2547

PostWysłany: Wto Paź 16, 2007 11:34 pm Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Exact Audio Copy 0.95 beta 3 PL

Exact Audio Copy to tak zwany riper - program do zgrywania utworów z płyt muzycznych na dysk twardy komputera. Aplikacja znana jest z doskonałej korekcji błędów, pomagającej przy odczycie danych z porysowanych płyt CD oraz z dokładnego zgrywania ścieżek audio, przewyższając pod tym względem konkurencyjne aplikacje. Program potrafi normalizować dźwięk - ustawiać jednakowy poziom głośności w zgrywanych plikach, a przy współpracy z internetową bazą tytułów utworów freedb nadawać im odpowiednie nazwy. Program domyślnie nie zawiera kodeka umożliwiającego kompresowanie plików audio do formatu MP3. Kodek LAME, należy zainstalować przed uruchomieniem programu Exact Audio Copy (po uruchomieniu aplikacja przeskanuje dysk twardy w poszukiwaniu zewnętrznego kompresora LAME.EXE). Program jest darmowy dla użytkowników niekomercyjnych.

Producent Exact Audio Copy
Źródło: CDRinfo
Pełny opis programu: TU
Image

Image

Konfiguracja

Menu > EAC > Opcje EACa (Eac Options)

Zakładka: Zgrywanie (Extraction)

- wypełnij brakujące próbki offsetu ciszą (Fill up missing offset samples with silence)
Z powodu braków sektorów nie powstaną trzaski tylko cisza.
Najlepiej włączyć.

- Nie używaj zerowych próbek dla obliczeń CRC (No use of null samples for CRC calculations)
Cisza będzie pomijana dla sum kontrolnych
Najlepiej włączyć.

- Synchronizuj pomiędzy ścieżkami
(Synchronize between tracks)
Dodatkowa synchronizacja końca jednej i początku następnej ścieżki
Najlepiej włączyć.

- Usuwaj początkowe i końcowe bloki ciszy
(Delete leading and trailing silent blocks)
Najlepiej wyłączyć.

- Przerwij zgrywanie ścieżki przy błędach odczytu lub synchronizacji
(Skip track extraction on read or sync errors)
Gdy wystąpi błąd, obecna ścieżka jest przerywana i rozpoczynana następna.
Najlepiej wyłączyć. Gdy już wystąpi błąd to pozostaje ręczna korekta ścieżki za pomocą takich programów jak Goldwave, CoolEdit, lub wewnętrzny edytor Exact Audio Copy. Program na szczęście podaje dokładną pozycję błędu. Ale to już jest dla zaawansowanych.

- Przerwij zgrywanie ścieżki po czsie dłuższym niż
(Skip track extraction after duration longer than)
Przerywa zgrywanie ścieżki przy zbyt długiej korekcji danych.
Najlepiej wyłączyć.

- Po każdych X minutach zgrywania, zwolnij napęd na Y minut
(After each mins of extraction, cool down the drive)
A komu się przegrzewa niby napęd ?
Najlepiej wyłączyć.

- Zablokuj tackę napędu podczas zgrywania
(Lock drive tray during extraction)
Nie należy włączać ponieważ czasem wysunięcie tacki jest jedyną metodą odblokowania samego napędu.
Najlepiej wyłączyć.

- Priorytet zgrywania i komresji
(Extraction and compression priority)
Zak dużo zasobów procesora zajmie program podczas zgrywania i kompresji.
Najlepiej włączyć wysoki (Highest)

- Jakość korekcji błędów (Error and compression priority)
Jak długo program będzie powtarzał odczyt w przypadku błędu odczytu.
Najlepiej włączyć wysoki (Highest)

Image

Zakładka: Filename (Nazwa pliku)

Dzięki tej funkcji program będzie nazywał pliki automatycznie według podanego wzoru

- Schemat nazewnictwa (Naming schame)

- Użyj schematu dla różnych wykonawców (Use various artist naming schame)

Schemat układa się jak klocki i powstaje wzór według którego program tworzy nazwę pliku.


Image

Np:
Autor: Marek Biliński
Płyta: Ogród króla świtu
Rok: 1991
Ścieżka: Niebieskie nimfy
Numer ścieżki: 3

Z zapisu %A - %N. %T powstanie Marek Bilinski - 3. Niebieskie nimfy.

A z zapisu %A/%Y %C/%A - %N. %T powstanie Marek Biliński/1991 Ogród króla świtu/Marek Biliński - 3. Niebieskie Nimfy

_________________
Image
Ogląda profil użytkownikaWyślij prywatną wiadomość
Derf



Dołączył: 02 Lip 2007
Posty: 2547

PostWysłany: Wto Paź 16, 2007 11:34 pm Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Spis prametrów i komend

W EAC Dodatkowe linię poleceń (Additional command line options) należy wpisać odpowiednią kombinację ustawień. Oto legenda (tylko ważniejsze opcje).

* -a downmix
- kompresja mono

* --abr n average bitrate encoding
Jest to alternatywny dla CBR i VBR sposób określania wielkosci klatek.
Zamiast stałych wielkosci klatek można określić dowolną liczbę z przedziału 8-310, a kompresor będzie tak lawirował wilkościami klatek, żeby ostatecznie średnia ich wielkości równała się tej licznie. Można dodać zmienną -b czyli minimalną wielkość (standardową) klatki i -B czyli maksymalną wielkosć (standardową) klatki.

* --allshort use short blocks only
Zapis tylko krótkich bloków.

* --athonly ATH only
Ignorowanie wszelkich filtrów, a użycie jedynie maskowania.
Nadaje się do użytku tylko przy dużych klatkach (tylko 256,320)

* --athshort ATH only for short blocks
Użyj ATH tylko na krótkich klatkach.

* --athtype 0/1/2 select ATH type
Trzy wersje ATH
0 - najstarsza (problemy w paśmie 13-22 kHz)
1 - poprawiona (nadaje się tylko do 320)
2 - oszczędna (nadaje się do VBR i mniejszych wielkości niż 320)

* -B n maximum VBR/ABR bitrate
Określa mnimalny rozmiar klatki przy kompresji VBR i ABR;
n = 32,40,48,56,64,80,96,112,128,160,192,224,256,320

* --cbr enforce use of constant bitrate
Użycie komresji CBR. Polega na tym że cała mp3 będzie od początku do końca miała stałą wielkość klatek.
możliwe wartości to 32,40,48,56,64,80,96,112,128,160,192,224,256,320

* --comp choose compression ratio
Zamiast wybierać wielkości klatek można określić procentowo stopień kompresji.

* -d block type control
Lewy i prawy kanał może mieć różnej wielkości klatki.

* -f fast mode
Standardowy zestaw ustawień w celu uzyskania szybkości kompresji

* -F strictly enforce the -b option
Jeżeli w ścieżce wystąpi cisza w postaci analogowego szumu to zostanie zapisany jako czysta cyfrowa cisza

* --freeformat free format bitstream
Dzięki temu można ustawić dowolną częstotliwość nawe większą od 320. Ale tylko niektóre czytniki to obsługują.

FreeAmp - 440 kbps
in_mpg123 - 560 kbps
l3dec - 310 kbps
LAME - 560 kbps
MAD - 640 kbps

Ale bez przesady 320 wystarczy

* -h high quality
Standardowy zestaw ustawień w celu uzyskania szybkości jakości.

* -k full bandwidth
Kompresor będzie się bardzie starał zachować pełne pasmo. Można to włączyć jedynie przy dużych klatkach.
Tells the encoder to use full bandwidth and to disable all filters. By default, the

* -m s/j/f/d/m stereo mode
Wybór kompresji stereo. Kompresja stereo polega na uśrednianiu wartości kanałów stereo. Im wyższa kompresja stereo tym efekt bardziej brzmi jak mono (oczywiście jest to bardziej złożone ale nie chce mi się...)
Kolejno od braku kompresji do najwyższej kompresji stereo

d - dual channels (dwa osobne kanały, wielkość klatek jest dzielona na pół, nie s - radzę)
s - stereo (standard)
j - joint stereo
f - forced joint stereo
m - mono

* --noath disable ATH
Wyłączenie kompresji ATH

* --noasm mmx/3dnow/sse disable assembly optimisations
Wyłączenie wspomagania bibliotek procesorów.

* --nores disable bit reservoir
Można to porównać do wyłączenia ciągłość w kompresji archiwuw.
Klatki nie będą nachodzić na siebie, ale jakość się pogorszy.

* --noshort disable short blocks frames
Kompresja tylko wielkimi blokami. Może poprawić jakość, ale także mogą powstać anomalie.

* --notemp disable temporal masking
Wyłączenie.....czegoś. Niewiem jaki to ma polski odpowiednik. Ale napewno pogorszy jakość

* --preset presetName use built-in preset
Podstawowy zestaw gotowych ustawień
Od najsłabszej jakości (małych plików) do najlepszej jakości (dużych plików)

phone
phon+
lw
mw-eu
mw-us
sw
fm
voice
radio
tape
hifi
cd
studio

* --alt-preset presetName use updated and much higher quality "alternate" presets
Dodatkowy zestaw gotowych ustawień
Od najsłabszej jakości (małych plików) do najlepszej jakości (dużych plików)

standard
fast standard
extreme
fast extreme
insane


* -q 0..9 algorithm quality selection
Wybór złożoności algorytmów

-q 0: najwolniejsze i możliwie najlepsze algorytmy, wolne i możliwe że nie uzyskasz lepszej jakości niż q2 (odradzam)

-q 2: Rekomendowana, to samo ustawienie co -h

-q 5: Standard. Dobra szybkość i wystarczająca jakość.

-q 7: Ustawienie takie samo jak -f. Szybkie i ....

-q 9: Słaba jakość

* -V 0...9 VBR quality setting
Używaj kompresji VRB. Polega na tym że wilkość klatek będzie się zmieniała w zależności od potrzeb. Gdy moment będzie bardzo skomplikowany to użyta będzie klatka 320, a jeżeli będzie cisza to klatka 32. Określenie wartość oznacza przedział wielkości klatek z którego będzie korzystał kompresor.
default=4
0 - największe pliki, najlepsza jakość
4 - standard
9 - najmniejsze plik, najgorsza jakość

Teraz podam ustawienia które wydają mi się najefektywniejsze (niestety pliki dużo zajmują ale jakość jest nieporównywalna). NIE TAK, poprostu MI najbardziej odpowiadają.

1. -b 320 -m s -h --athonly -k --athtype 1
Maksymalna przepustowość. Plik jest naprawdę trudno odróżnić od oryginału. Kaltki są wielkości 320 kbps, oznacza to że 10 MB wave przed kompresją będzie zajmować 2.3 MB po kompresji. Jest to ratio kompresji równe 4.4X. Ale podkreślam jakość...

2. -b 32 -m s -h -V 0 -B 320 -k
Jest to oszczędniejsza metoda, bo VBR. Ja uzyskuje plików i o śreniej wielkości klatek 170-210. I tak są on duże ale jakość jest niewiele gorsza od metody 1.
Parametr -V 0 określa użycie przez kompresor jak największych klatek. Oczywiście można ten parametr zmienić w celu zmniejszenia plików i....pogorszenia w pewnym stopniu jakość, ale to trzeba sprawdzić samemu co komu odpowiada.(największe pliki - V 0, najmniejsze pliki -V 9)(Oczywiście można wiszywać wartości pomiędzy 0..9)



LAME

Polecane wersje:
Lame 3.90.3 - najbardziej przetestowana
Lame 3.93.1 - najnowsza stabilna (teoretycznie nie gorsza od poprzedniej)
Złe wersje:
Lame 3.93 - zawiera bug poprawiony w 3.93.1

Linia poleceń:
--alt-preset standard
najbardziej powszechne ustawienie. Bitrate ok. 190-210. Powinno być w większości przypadków nieodróżnialne od oryginału
--alt-preset fast standard
dodanie fast o dziwo wcale nie powinno pogarszać jakości!! Róznica polega na tym ze użyty został nowy algorytm vbr który nie został tak bardzo sprawdzony jak stary. Mimo to twórcy lame twierdzą ze jest on tak samo dobry jak poprzednik! Ponoć może on produkować większe pliki (bitrate) ale testując go z wersją 3.93.1 zauważyłem odwrotny rezultat . Biorąc pod uwagę ze ten tryb jest 2x szybszy warto sie nad nim zastanowić
--alt-preset extreme
w pewnych przypadkach moze produkować nieznacznie lepsze pliki, ale bardzo prawdopodobne jest to że wielu z nas/was wcale nie usłyszy tego polepszenia, a bitrate będze ok 220-260
--alt-preset insane
j.w. a bitrate jest stały 320

Komentarz:
Jeśli nie posiadasz wyjątkowego sprzętu lub(i?) wyjątkowego słuchu, z dużym prawdopodobieństwem stwierdzam że "(fast) standard" będzie dla ciebie nie do odróżnienia od oryginału. Istnieją bardzo subtelne różnice które występują w tzw "problem samples" co wcale nie oznacza że są słyszalne (a tym bardziej irytujące) dla słuchacza.
"--alt-preset's" zostały ustanowione właśnie po to by użytkownicy którzy nie mają pojęcia o modelach psychoakustycznych i kompresji audio, nie produkowali własnych (częstokroć bardzo długich i dziwnych) ustawień. Chyba warto uwierzyć tym którzy wiedzą co robią i poświęcili temu swój wolny czas!!



Musepack (MPC)

Zalety (w porównaniu do mp3 lame):
-szybsze kodowanie (u mnie: lame -aps [ok 3,3x] -apfs [ok 7x] -mpc [ok 10x]
-szybsze dekodowanie (nieznaczne i przy dzisiejszych procesorach dla użytkownika i tak niezauważalne)
-teoretycznie lepsza jakość
-ponoć dobrze transkoduje sie do mp3 (na potrzeby przenośnych odtwarzaczy)
Wady:
-często program (np winamp) potrzebuje plugina zeby odtworzyć plik mpc
-brak (narazie?)odtwarzaczy stacjonarnych
-od dłuższego czasu nic nie słychać z obozu developerskiego, więc (chwilowo?) format nie rozwija się
-mała popularność (lub w ogóle znajomość formatu)

Wersje:
1.14 beta - ostatnia stabilna wersja
1.15 alpha - mimo ze alpha, to też dobra tylko pliki stworzone tym koderem mają etykietkę: "Unstable/Experimental" co nie wygląda zbyt dobrze

Linia poleceń:
--quality 5 --xlevel
5=standard, jakość powinna wystaczyć większości użytkownikom, opcja xlevel stara się zapobiegać cyfrowym "klipnięciom". Bitrate ok 160-180!

Kometarz:
ustawień poniżej 5 raczej nikt nie używa bo mpc zostało wymyślone dla HQ audio
powyżej 5 nie uzyskacie jakiegoś rewelacyjnego polepszenia dźwięku, i dopóki faktycznie/naprawdę nie słyszysz różnicy nie pownieneś używać wyżsych ustawień:
6 = extreme (bitrate ok 200)
7 = insane (bitrate ok 230)

_________________
Image
Ogląda profil użytkownikaWyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)