reklama  
 
  play  
Wtorek, 31 Marca w Radio Derf
 Playlista   Pomoc   Parametry Play
Bluesdelta
Play
jazz
Play
standard
Play
soul
Play
bluesrock
Play
polskiblues
-=-=-=-=-=-                    FROM MEMPHIS TO NORFOLK – ZBIÓR ARTYKUŁÓW PRZEDSTAWIAJĄCYCH SYLWETKI WCZESNYCH BLUESMANÓW Z DELTY MISSISIPI, ZAPRASZAMY DO LEKTURY !!!                    -=-=-=-=-=-                    
  
NOWOŚCI : JOE BONAMASSA - REDEMPTION (2018)



NOWOŚCI : BETH HART - FRONT AND CENTER (Live From New York) (2018)



NOWOŚCI : DAVE MATTHEVS BAND - COME TOMORROW [2018]



NOWOŚCI : Tedeschi Trucks Band - [2019] - Signs



Bluesdelta
  Aktualnie: "Houston Stackhouse - George Mitchell Boxset, Cd 1 - Big Fat Mama Blues"
jazz
  Aktualnie: "Pee Wee Ellis - Blues Mission - Gotcha!"
standard
  Aktualnie: "Super Chikan - Not The Same Old Blues Crap 2 - El Camino"
soul
  Aktualnie: "Aretha Franklin - Jazz To Soul (Disk 1) - Impossible"
bluesrock
  Aktualnie: "Tedeschi Trucks Band - Everybody`s Talkin` - Uptight"
polskiblues
  Aktualnie: "Grzegorz Kapolka Trio - Blues4You - A Song"
 
  menu  
aktualności
artykuły
download
festiwale
forum
From Memphis to Norfolk
galeria
koncerty
kontakt
linki nadesłane
o Radio Derf
reklama w Radio Derf
reportaże i wywiady
transmisje live
 
  reklama  
 
  partnerzy  
 
  reklama  
 
  odwiedzający  
 Wizyty:
start: 2007-07-03
 [4750158]  Wizyt łącznie
 [1625]  Wizyt dzisiaj
 
  reklama  
 
  reklama  
 
  reklama  
 
  statystyki  
 [278]  Zarejestrowanych użytkowników
 [0]  Zalogowanych

 [907]  Aktualności

 [7]  Koncertów
 [0]  Nieopublikowanych
 [7]  Archiwalnych

 [93]  Galerii

 [21]  Linków

 [0]  Postów RD

 [55]  Reportaży/Relacji

 [3]  Forum

 [120]  Tematów forum

 [2449]  Postów forum
 
  From Memphis to Norfolk  
<< (1 dokumentów/strona 1 z 1/dokumenty 1-1) >>
FROM MEMPHIS TO NORFOLK odc.83, PEETIE WHEATSTRAW, 28.01.2010, 21:00  
Autor: administrator, 2010-01-27 08:49:41
FROM MEMPHIS TO NORFOLK odc.83, PEETIE WHEATSTRAW, 28.01.2010, 21:00

Peetie Wheatstraw, znany również pod przydomkami: „Devil`s Son-In-Law” (Zięć diabła) oraz „High Sheriff From Hell” (Wielki szeryf z piekła) był w latach 20-tych i 30-tych ważną postacią bluesowej sceny St. Louis – cenionym i często naśladowanym śpiewakiem, pianistą i gitarzystą. Obok Leroy’a Carra Whatstraw był jednym z pierwszych wokalistów bluesowych akompaniującym sobie na pianinie. Wiele elementów jego stylu przejęli w późniejszych latach Champion Jack Dupree, Moon Mullican czy Jerry Lee Lewis.

Peetie, a właściwie William Bunch, urodził się 21 grudnia 1902 r. w Ripley w stanie Tennessee. Od najmłodszych lat uczył się gry na fortepianie i gitarze. W 1927 r. w wieku piętnastu lat porzucił rodzinny dom i udał się na włóczęgę. Dwa lata później los rzucił go do St. Louis. Poznał tam Harmony Ray’a i zaczął występować wraz z nim w klubach i barach, szybko zdobywając uznanie widzów. Na pianinie grał rytmicznie, wzbogacając jego brzmienie akompaniamentem gitary. Równie chętnie występował z własnymi, autorskimi programami, jak i akompaniował innym muzykom.

W studio nagrań Peetie stanął po raz pierwszy 13 sierpnia 1930 r. Zarejestrowano wtedy m.in. świetny „Four O`Clock In The Morning” i „Tennessee Peaches Blues”. W ciągu dwóch pierwszych lat nagrał dla wytwórni Vocalion około dwudziestu własnych kompozycji akompaniując sobie na gitarze i pianinie. W późniejszym okresie sięgał też chętnie po kompozycje innych twórców m.in. Jamesa Odena. Choć na jedynej zachowanej fotografii przedstawiony jest z gitarą, najczęściej akompaniował sobie na pianinie.

W latach 30-tych styl Whatstrawa był niezmiernie popularny w St. Louis, wywierając wpływ na muzyków takich jak Alec Steward, Louis Hades, John Lee „Sonny Boy” Williamson czy Robert Johnson. Peetie współpracował m.in. z Kokomo Arnoldem, Lonnie Johnsonem, Charley’em Jordanem i Tedy’m Buntem. Grywał też w duetach z Charley’em Jordanem i Rooseveltem Sykesem. Nagrywał dla wytwórni Vocalion i Decca m.in. z Bumble Bee Slimem i Kokomo Arnoldem.

Whatstraw śpiewał o odwiecznych problemach i przemijających radościach życia miejskiej klasy pracującej w czasie Wielkiego Kryzysu. Choć poruszał i radośniejsze tematy, pisał często o palących problemach – bezrobociu, czy pomocy społecznej. Śpiewał o problemach z jakimi borykali się czarni mieszkańcy miast odcięci od swoich wiejskich korzeni.
Słuchając go miało się wrażenie, że mógłby być kumplem od kielicha, „jednym z naszych”. Śpiewał nieco ochryple, pośpiesznie wymawiając kolejne wersy i wieńcząc je jękliwym falsetem. Sławne „ooh well, well” stało się znakiem firmowym Peetiego, chętnie kopiowany później przez innych wykonawców.

W połowie lat 30-tych Peetie grał w klubie Tip Top w Louisville, później występował głównie w klubach St. Louis z Lonnie Johnsonem (1938-1939) i Big Joe Williamsem (1939). Płyty jego ukazywały się nawet w najtrudniejszych latach Wielkiego Kryzysu, kiedy rynek muzyczny przeżywał zapaść. Aż do swojej śmierci był jednym z najczęściej nagrywanych muzyków bluesowych. W latach 1930-1941 wydał przeszło 160 utworów. Większą ilością nagrań poszczycić się mogli przed II wojną jedynie Tampa Red, Big Bill Broonzy, Lonnie Johnson i Bumble Bee Slim. Przez wszystkie te lata w studio nie pojawiał się jedynie pomiędzy 1932 r. i 1934 r., wykorzystując ten czas na doskonalenie stylu gry.

Ostatnią sesję Peetie Whatstraw nagrał 25 listopada 1941 r. Zarejestrowano wtedy m.in. „Give Me Flowers While I`m Living”, „Hearse-Man Blues”, „Southern Girl Blues” i „Separation Day Blues”. Zginął w wypadku u szczytu popularności. 21 grudnia 1941 r. w dniu jego 39 urodzin samochód, którym jechał wraz z dwójką przyjaciół najechał na stojący na torach wagon towarowy. Stało się to kilkaset metrów od jego domu. Zmarł po kilku godzinach na skutek odniesionych obrażeń głowy. Pochowano go na Growders Cemetery w Otton Plant w Arkansas.

Nagrania Peetiego Wheastrawa ukazały się m.in. na płytach; „Complete Recorded Works in Chronological Order” vol.1-5 ( wyd. w 1994 r. i zawierająca najlepsze nagrania artysty), „The Devil`s Son-In-Law” (płyta wydana przez Blues Documents zawiera 20 utworów nagranych w latach 1930-1941 z udziałem m.in. Charliego Jordana, Kokomo Arnolda, Lonniego Johnsona i Lee Browna. Na płycie znajdują się m.in. „Fairasee Woman”, „I Want Some Sea Ford”, „Don`t Feel Welcome Blues” i „These Times”. )

tekst: by Jerzy
grafika: by Jednoreki
 [0] komentarzy    skomentuj  
<< (1 dokumentów/strona 1 z 1/dokumenty 1-1) >>
 
  kalendarium  
Dziś jest: 2020-03-31
99 lat temu...
1921.03.31 w Tulsa w Oklahomie ur. się Lowell Fulson, wokalista i gitarzysta elektryczny, jeden z twórców nowoczesnego, miejskiego brzmienia Teksasu i Zach.Wybrzeża.

107 lat temu...
1913.03.31 w Caldwell County w Pn. Karolinie ur. się Etta Baker, country bluesowa śpiewaczka i gitarzystka, kultywująca tradycje piedmonckiego bluesa.

60 lat temu...
1960.03.31 w Nowym Jorku ur. się Popa Chubby (Ted Horowitz), nowojorski gitarzysta elektryczny, eksperymentator rozszerzający tradycyjne granice blusa, jeden z ciekawszych muzyków młodego pokolenia.

74 lat temu...
1946.03.31 w Oakland ur. się. Harmonica Shah (Thaddeus Hall), harmonijkarz z Detroit, wnuk Sama Dawsona, partner Bobo Jenkinsa i Eddiego Kirklanda.
 
  reklama  
 
  szukaj  


[również w treści]
 
 
  logowanie  

Nie jesteś zalogowany/-a

login: 

hasło: 




Nie pamiętam hasła

Zarejestruj się

 
  reklama  
 
  najnowsze  
Powered by PHP, Copyright (c) 2007-2020 ..::bestyjek::..