reklama  
 
  play  
Wtorek, 31 Marca w Radio Derf
 Playlista   Pomoc   Parametry Play
Bluesdelta
Play
jazz
Play
standard
Play
soul
Play
bluesrock
Play
polskiblues
-=-=-=-=-=-                    FROM MEMPHIS TO NORFOLK – ZBIÓR ARTYKUŁÓW PRZEDSTAWIAJĄCYCH SYLWETKI WCZESNYCH BLUESMANÓW Z DELTY MISSISIPI, ZAPRASZAMY DO LEKTURY !!!                    -=-=-=-=-=-                    
  
NOWOŚCI : JOE BONAMASSA - REDEMPTION (2018)



NOWOŚCI : BETH HART - FRONT AND CENTER (Live From New York) (2018)



NOWOŚCI : DAVE MATTHEVS BAND - COME TOMORROW [2018]



NOWOŚCI : Tedeschi Trucks Band - [2019] - Signs



Bluesdelta
  Aktualnie: "Jesse Fuller - `frisco Bound - Just A Closer Walk With Thee"
jazz
  Aktualnie: "Marcus Miller - Master of all trades - Panther"
standard
  Aktualnie: "Lurrie Bell - The Blues Caravan Live At Pit Inn - Mystery Train"
soul
  Aktualnie: "Marvin Gaye - Let`s Get It On - Distant Lover"
bluesrock
  Aktualnie: "Widespread Panic - Street Dogs (Deluxe Edition) - Sell Sell"
polskiblues
  Aktualnie: "Martyna Jakubowicz - Zwyky Wczga - Nie Mw Nic, Szkoda Sw"
 
  menu  
aktualności
artykuły
download
festiwale
forum
From Memphis to Norfolk
galeria
koncerty
kontakt
linki nadesłane
o Radio Derf
reklama w Radio Derf
reportaże i wywiady
transmisje live
 
  reklama  
 
  partnerzy  
 
  reklama  
 
  odwiedzający  
 Wizyty:
start: 2007-07-03
 [4750003]  Wizyt łącznie
 [1470]  Wizyt dzisiaj
 
  reklama  
 
  reklama  
 
  reklama  
 
  statystyki  
 [278]  Zarejestrowanych użytkowników
 [0]  Zalogowanych

 [907]  Aktualności

 [7]  Koncertów
 [0]  Nieopublikowanych
 [7]  Archiwalnych

 [93]  Galerii

 [21]  Linków

 [0]  Postów RD

 [55]  Reportaży/Relacji

 [3]  Forum

 [120]  Tematów forum

 [2449]  Postów forum
 
  reportaże i wywiady  
<< (1 dokumentów/strona 1 z 1/dokumenty 1-1) >>
BLUESROADS 2011. PRZEGLĄD ZESPOŁÓW 
Autor: administrator, 2011-06-01 04:28:12
BLUESROADS 2011. PRZEGLĄD ZESPOŁÓW

Przegląd zespołów już za nami. W tym roku o zwycięstwo ubiegało się pięć młodych formacji – Cheap Tobacco (Kraków), Skazani (Bochnia), Nie strzelać do pianisty (Leszno), 20 mil od miasta (Otwock), Trzecie Piętro (Wodzisław Śląski) i jeden artysta solowy – Dominik Plebaniak z Krakowa.

O nagrodę ubiegać się mogły wyłącznie zespoły amatorskie, nie mające jeszcze na koncie płyty wydanej przez wytwórnię fonograficzną. Spośród nadesłanych zgłoszeń organizatorzy wyłonili sześciu finalistów, którzy zagrali przed jurorami i publicznością w sobotni wieczór. Nagrodami na konkursie były bony do sklepów muzycznych, występ podczas koncertu gwiazd a przede wszystkim sesje nagraniowe w profesjonalnych studiach. Swoich ulubieńców wybierała też publiczność.

Podobnie jak w ubiegłym roku jurorzy stanęli przed niełatwym zadaniem. Młodych wykonawców ocenia się pod innym kątem niż dojrzałe składy. Również i nagroda ma odmienny charakter.
O ile na scenie nie pojawi się wyjątkowa jednostka, palma pierwszeństwa na przeglądzie bywa bardziej wyrazem zachęty do dalszych wysiłków i wiary jaką jury pokłada w potencjał młodego muzyka, niż hołdem dla jego scenicznego dorobku.

Debiutujące składy rzadko prezentują równy poziom. Nic dziwnego, proces doboru, docierania się muzyków, to kwestia lat. Dochodzi do tego trema, również zrozumiała u tak młodych wykonawców. Jak ocenić młodego muzyka, który myśli, czuje instrument, najdalej z obecnych posunął się z techniką, a jednak pogubił się już w pierwszym utworze? Czy punktować umiejętności czy tremę?

Obok tremy mamy i nadmierną, dziecięcą wiarę we własne siły. „W muzyce osiągnęłam już wszystko” – chwaliła mi się z przejęciem trzynastoletnia gitarzystka. Piątki w liceum, czy na pierwszych latach studiów sprawiają, że wydaje nam się, że jesteśmy wyjątkowi. To przechodzi, jak choroby wieku dziecięcego. Póki co pamiętajmy, że na scenie jesteśmy częścią zespołu, szanujmy innych i nie starajmy się ich zdominować.

Nie zapominajmy, że jury przed którym stajemy to starzy wyjadacze, znający na pamięć patenty wielkich muzyków. Nie warto więc kopiować ani muzyki, ani scenicznego emploi. Nie palmy gitar, nie ciskajmy ich o ziemię, jak jeden z młodziutkich gitarzystów na przeglądzie, nie kopmy. Wywołamy u jurorów co najwyżej uśmiech politowania – „Ech, dzieci, dzieci!’ Nie liczmy też, że przekonamy w ten sposób rówieśników. Ku naszemu zaskoczeniu również oni oceniają takie zachowania krytycznie. „Ja moją harmonijkę szanuję – opowiadał mi młody muzyk, przygryzając z niesmakiem wargi - dbam o nią. Kiedy nie szanujesz instrumentu, nie szanujesz ani muzyki, ani samego siebie”.

O ile nie jesteśmy Scorpionsami nie grajmy też za głośno. Co prawda możemy w ten sposób ukryć wiele technicznych niedociągnięć, zabijamy jednak smaczki, które mogą wyróżnić nas w oczach jury. Co przekonuje jurorów? Talent, ciężka praca, konsekwencja. To przede wszystkim. Dalej technika gry, wyczucie instrumentu, szacunek do muzyki, umiejętność współpracy, a także pewna pokora i dystans wobec samego siebie, które zwiastują dalszy pomyślny rozwój.
„Talent i charyzma są dane nielicznym – opowiadał nam po przeglądzie jeden z jurorów – To praca i konsekwencja czynią z nas dobrych muzyków”.

Z ciekawością przyglądaliśmy się debiutantom. kilku wykonawców szczególnie zapadło nam w pamięć. Do najciekawszych z nich należy z pewnością Natalia Kwiatkowska, wokalistka Cheap Tobacco. W ubiegłym roku Natalia debiutowała na Bluesroads w składzie Restauracji, krakowskiego zespołu wyróżnionego Nagrodą Publiczności. Już wtedy jej barwny, głęboki wokal przyciągnął uwagę jury i słuchaczy. Wiele jeszcze przed nią pracy, ale jeśli nadal będzie rozwijać się w podobnym tempie, wyrośnie na jedną z ciekawszych wokalistek polskiej sceny.

Naszą uwagę zwrócili też Robert Kapkowski, gitarzysta Cheap Tobacco i Ania Śpiewak, wokalistka otwockiego „20 mil od miasta”. Anię zauważyliśmy już podczas warsztatów wokalnych, udało jej się też wyróżnić na przeglądzie, mimo bardzo nierównego składu. W pamięć zapadli nam też Paulina Bugiel – basistka „Trzeciego Piętra” oraz Adam Kamiński (gitara) i Fabian Maćkowiak (bas) ze zwycięskiego „Nie strzelać do pianisty”. Leszczyński zespół wyróżnił się spośród innych wykonawców, zebrał też najgorętsze brawa. Myślę, że za wcześnie jest mówić o ich „triumfalnym pochodzie”, podobne opinie mogą jedynie zaszkodzić artystom, z pewnością jednak warto śledzić dalszy rozwój zespołu. Równie ciekawie rysuje się przyszłość Dominika Plebanka – jedynego tego wieczoru solowego, akustycznego gitarzysty. Dominik grał muzykę odległą o lata świetlne od bluesa (w jego repertuarze znalazł się m.in. pastisz Spidermana), przykuł jednak uwagę sali warsztatem i dużym wyczuciem instrumentu. Warto by popracował jeszcze nad wokalem, który był jak na razie najsłabszą stroną występu.

Na tegorocznym przeglądzie nie pojawił się o dziwo żaden skład czysto bluesowy. Czyżby blues był wśród młodzieży w odwrocie? Mieliśmy za to funk, blues rock, a nawet ciężki rock. Tym większe ukłony dla jury. Choć w jego składzie znaleźli się orędownicy czystości gatunku, o wygranej zadecydowała nie tyle bluesowość repertuaru,co umiejętności wykonawców.

Niewielu młodych artystów decyduje się dziś grać bluesa. Większość wędruje po gatunkach, jedni świadomie, poszukując nowych środków wyrazu, inni ze swego rodzaju muzycznego lenistwa, czy niekonsekwencji. Migrują i starsi wiekiem muzycy. „Chłopaka ciągnie do jazzu – komentował występ Bartka Przytuły jeden z muzyków – nie minie kilka lat a znajdzie się na jazzowej scenie, zobaczycie”.

W napięciu czekamy na kolejną edycję festiwalu. Za rok tegoroczni laureaci ponownie wystąpią na krakowskiej scenie. Wspaniale będzie móc obserwować, jakie przez ten czas poczynili postępy. To kolejny wart naśladowania pomysł Bartka Stawiarza.

„Nie chcemy, żeby po muzykach, których dziś uhonorowaliśmy ślad zaginął – podsumowuje Bartek – w przyszłym roku znów zagrają dla nas wszystkich w Żaczku”.

by_ingeborg
 [0] komentarzy    skomentuj  
<< (1 dokumentów/strona 1 z 1/aktualnie 1-1) >>
 
  kalendarium  
Dziś jest: 2020-03-31
99 lat temu...
1921.03.31 w Tulsa w Oklahomie ur. się Lowell Fulson, wokalista i gitarzysta elektryczny, jeden z twórców nowoczesnego, miejskiego brzmienia Teksasu i Zach.Wybrzeża.

107 lat temu...
1913.03.31 w Caldwell County w Pn. Karolinie ur. się Etta Baker, country bluesowa śpiewaczka i gitarzystka, kultywująca tradycje piedmonckiego bluesa.

60 lat temu...
1960.03.31 w Nowym Jorku ur. się Popa Chubby (Ted Horowitz), nowojorski gitarzysta elektryczny, eksperymentator rozszerzający tradycyjne granice blusa, jeden z ciekawszych muzyków młodego pokolenia.

74 lat temu...
1946.03.31 w Oakland ur. się. Harmonica Shah (Thaddeus Hall), harmonijkarz z Detroit, wnuk Sama Dawsona, partner Bobo Jenkinsa i Eddiego Kirklanda.
 
  reklama  
 
  szukaj  


[również w treści]
 
 
  logowanie  

Nie jesteś zalogowany/-a

login: 

hasło: 




Nie pamiętam hasła

Zarejestruj się

 
  reklama  
 
  najnowsze  
Powered by PHP, Copyright (c) 2007-2020 ..::bestyjek::..